7 ważnych powodów, dla których ludzie się szkolą
Szkolenia, warsztaty, konferencje, kursy, webinary… Wachlarz sposobów, dzięki którym możemy zdobywać wiedzę jest dziś bardzo szeroki. Dlaczego więc niektórzy ludzie uczestniczą w takich spotkaniach, a inni nie?
Dziś powiem Ci o 7 ważnych powodach, dla których ludzie się szkolą.
#1. Wiedza
To jasne jak słońce, że zapisujemy się na szkolenie głównie po to, aby otrzymać informacje, uzupełnić naszą wiedzę, czy rozwinąć swoje umiejętności. „Kto się nie rozwija, ten się cofa”. Szkolenia to inwestycja w siebie. Miej świadomość, że dzisiejszy rynek pracy jest mocno konkurencyjny. Kto pozwala sobie na zahamowanie własnego rozwoju, ten sam podcina sobie skrzydła. Wokół bowiem znajduje się masa ludzi, którzy w Twojej dziedzinie próbują nadążyć, poszerzyć zakres swojej wiedzy, zwyczajnie być lepszymi w tym, co robią.
#2. Środowisko do nauki
Teoretycznie wiesz, że masz dostęp do informacji zarówno w książkach, jak i w Internecie. Z drugiej strony masz także opcje na zdobycie wiedzy podczas szkolenia, czy kursu. Cyniczne stwierdzenia „czego on mnie może nauczyć na szkoleniu, czego ja nie znajdę w Internecie” nie sprawią, że posiądziesz te informacje, do których rzekomo masz dostęp.
Szkolenie powoduje, że na dany czas i w danym środowisku jesteś zmotywowany do działania. To sprawia, że masz lepszą koncentrację oraz większe zaangażowanie. Chłoniesz wiedzę. Środowisko sprawia, że jesteś nastawiony na otrzymanie informacji.
#3. Eksperckość
Osoby szkolące się z danego zakresu mają świadomość, że czerpią wiedzę u źródła. To źródło to ekspert. Czy nazwiemy go prowadzącym, prelegentem, czy szkoleniowcem – to bez znaczenia. Tę osobę odróżnia od Ciebie fakt, że jest ona (a przynajmniej powinna być) ekspertem w danej dziedzinie. Renoma ekspertów niekiedy jest tak mocna, że ludzie podejmują decyzję o udziale w spotkaniu nie tyle ze względu na temat, co raczej na samego prowadzącego. I nie ma w tym nic złego. Wiesz, dlaczego jeszcze eksperckość, którą dostajesz jest tak ważna? O tym w kolejnym punkcie.
„Każdy, kto przestaje się uczyć jest stary, bez względu na to, czy ma 20 czy 80 lat. Kto kontynuuje naukę pozostaje młody. Najwspanialszą rzeczą w życiu jest utrzymywanie swojego umysłu młodym” – Henry Ford, Ford Motor Company.
#4. Oszczędność czasu i pieniędzy
Jak to? Przecież za szkolenie muszę w wielu przypadkach zapłacić i poświęcić na nie swój czas. Tak odpowie zapewne ktoś, kto nie korzysta z takiej formy rozwoju. Ludzie biorący udział w szkoleniach wiedzą, że ten czas i pieniądze to ich inwestycja w siebie. W dodatku mocno opłacalna. Miej świadomość, że ten ekspert, prelegent, prowadzący przygotowując się do szkolenia przebrnął przez dziesiątki książek, terabajty danych i wybrał dla Ciebie najcenniejsze informacje. To on poświęcił wcześniej swój czas (ten czas, to mogły być również jego studia, kursy, szkolenia) oraz środki finansowe po to, by dziś dzielić się tym z Tobą i przekazać Ci to co najistotniejsze. To on popełnił za Ciebie wcześniej pewną ilość błędów, byś Ty mógł ich sobie oszczędzić. To on przyjechał do Ciebie może z drugiego końca Polski, by Tobie było wygodnie.
Opłata za udział w spotkaniu, podczas którego się rozwijasz i wchodzisz w posiadanie informacji, których samodzielne zdobycie zajęłoby Ci niewiarygodną ilość czasu, to najprościej mówiąc inwestycja.
#5. Sukces
Podnoszenie kwalifikacji, poszerzanie zakresu swoich umiejętności i wiedzy to nic innego, jak mądry sposób na budowanie swojej kariery, stawanie się bardziej konkurencyjnym na rynku pracy i możliwość, by zarabiać więcej pieniędzy. Inwestycja, o której mówiłam wcześniej, przekłada się na Twoje przychody lub wynagrodzenie. Pójście do szefa po podwyżkę z argumentem, że od 2 lat nie było podwyżki – może narazić Cię na kompromitację. Ale wizyta u szefa w tym samym celu z argumentem, że w ciągu ostatnich 2 lat nauczyłeś się nowych rzeczy x,y i z, dzięki czemu w firmie zadziało się „to” oraz „tamto”, co spowodowało, że firma „tu podaj jakiś sukces” lub dostała nagrodę albo stała się bardziej nowoczesna, konkurencyjna… – to są powody do przemyśleń dla szefa.
Osobom prowadzącym swoją działalność chyba nie trzeba wyjaśniać, dlaczego rozwój umiejętności swoich oraz pracowników rzutuje na ich wizerunek, jakość usług oraz przychody.
#6. Inni uczestnicy
Prawdopodobnie na sali szkoleniowej spotkasz osoby pod pewnymi względami „takie jak Ty”. Będą one albo z podobnej branży, albo Wasze motywacje do udziału w szkoleniu będą zbliżone. To oznacza, że macie o czym porozmawiać. Warto przedstawić się choćby podczas przerwy kawowej, obserwować innych uczestników, rozmawiać z nimi, by dzielić się doświadczeniami. Wśród tych osób mogą być potencjalni partnerzy w biznesie, klienci, albo zwyczajnie ciekawi ludzie. Osoby, które świadomie uczestniczą w szkoleniach, wiedzą o tym i potrafią je efektywnie wykorzystać na różnych płaszczyznach.
#7. Pewność siebie
Wraz ze wzrostem osobistym rośnie nasza pewność siebie. Jeśli szkolenie dało Ci odpowiedzi, których szukałeś, wiedzę, która była Ci potrzebna i stanowiło wartościowe doświadczenie to z pewnością poczujesz się po nim dobrze. Będziesz zwyczajnie zadowolony ze swojej decyzji, poświęconego czasu, uwagi. Szkolenie dla jednych to doskonalenie swoich umiejętności (np. szkolenie ze sprzedaży, copywritingu albo robienia bombek metodą decoupage), dla innych przełamanie strachu (np. szkolenia z wystąpień publicznych), podnoszenie swoich kwalifikacji (np. certyfikowane szkolenia z różnych dziedzin), a dla jeszcze innych sięganie po nowości (np. szkolenie z obsługi maszyny wykorzystującej nowoczesną technologię). Niekiedy uczestnicy szkolą się, by dostać odpowiedzi na pytania dotyczące nich samych (np. moje szkolenia z zakresu motywacji lub przywództwa).
Każdy z nas ma inną motywację. Szkolimy się z tak wielu powodów. Chciałabym byś Ty znalazł własne „po co” i wiedział, dlaczego to robisz i jak może to wpłynąć na jakość Twojego życia.