Kto i co kradnie nam czas?
Czas – magiczna wartość, której w dzisiejszym świecie brakuje większości ludzi. Płynie za szybko, jest go za mało, nie można go sobie dodać, nie można go zatrzymać, nie można go cofnąć. Jedyne dobro, z którego wszyscy ludzie na całym świecie korzystają po równo, mając do dyspozycji 24 h na dobę. Każdy z nas inaczej wykorzystuje swoje 24 godziny.
Nie da się ukryć, że jedni robią to sprawniej inni mniej. Jedni są efektywniejsi, osiągają więcej, innym przepływa przez palce bez większych rezultatów.
Jak sprawnie gospodarować czasem by móc osiągać swoje cele, by móc realizować marzenia, cieszyć się z sukcesów, udanych projektów, własnych osiągnięć?
Zastanów się – jak często mówisz, gdy pada jakaś propozycja – Nie mam czasu, myśląc o wszystkim co jeszcze masz do zrobienia? Jak często odpuszczasz marzenia, rezygnujesz z pasji, bo „ mam tyle obowiązków”. To największy problem współczesnego człowieka. Brak czasu – a tak naprawdę – MARNOWANIE CZASU na robienie rzeczy nieistotnych, nieważnych, niepotrzebnych.
Jeśli masz ambitne cele i chcesz zajść dalej niż inni – naucz się zarządzać sobą w czasie. Czy to możliwe? Jak najbardziej. Istnieje wiele narzędzi, które mogą Ci w tym pomóc.
Najpierw zastanów się co sprawia, że tracisz czas. Zauważysz, że niektóre przyczyny są po Twojej stronie, a inne mają charakter zewnętrzny. Być może nigdy nie myślałeś o czasie i jego znaczeniu. O tym, że mija bezpowrotnie. Możesz też nie mieć wiedzy jak czasem zarządzać. A może lubisz bujać w obłokach i myśleć o przyjemnościach, albo myślisz o wielu zadaniach naraz? Świat też Ci rzuca kłody pod nogi. Przecież potrzebujesz czasu na dojazdy, na różne spotkania, na zakupy i załatwianie spraw w urzędach. Chcesz wiedzieć co w polityce i nie tylko, więc czytasz gazety i oglądasz telewizję. Dla relaksu zaglądasz na Facebooka ?, rozmawiasz z przyjaciółmi przez telefon. No a jest jeszcze rodzina i sprawy domowe. Jest co ogarniać.
PIERWSZY KROK DO EFEKTYWNEGO ZARZĄDZANIA CZASEM ZRÓB JUŻ DZISIAJ.
Podziel kartkę papieru na dwie kolumny. W lewej kolumnie wypisz – co kradnie Ci czas w pracy. W prawej kolumnie – co kradnie Ci czas w życiu prywatnym? Może zbyt często dzwoni Ci telefon? Może ciągle ktoś Ci przeszkadza i wrzuca nowe zadania? Może wszystko robisz sam i nie delegujesz zadań? Może pogaduszki współpracowników odrywają Cię od Twoich zadań? Może serfujesz po internecie ? Zbyt często wychodzisz na papierosa do kuchni? A może nie masz rozpisanych zadań na cały dzień?
Jak już uda Ci się określić, co najbardziej zabiera Ci czas, możesz zrobić następny krok.
Zrób nową tabelkę. Podziel ją na trzy części. W pierwszej kolumnie wypisz nazwę złodzieja czasu, w drugiej przyczyny i powody a w trzeciej – kroki zaradcze. Zastanów się po prostu jak możesz temu przeciwdziałać. I zrób to! Wdrażaj swoje postanowienia. Pamiętaj. Bez Twojego działania nic się nie zmieni. Acha! Ktoś Ci powiedział, że to nie działa i szkoda czasu? A jak długo wytrwał? Trzy dni, tydzień? Kształtowanie dobrych nawyków trwa znacznie dłużej.
Naukowcy z University Collage w Londynie sprawdzili, że średni czas wykształcania nawyku to 66 dni. Trudniejsze wymagają dłuższego czasu, łatwiejsze wypracujesz szybciej. To oczywiście dopiero początek…
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat narzędzi i sposobów pomagających w efektywnym zarządzaniu sobą w czasie zapraszam Cię na moje szkolenie Efektywność osobista oraz do pobrania mojego darmowego ebooka „Efektywność lidera”, a także do obejrzenia nagrań na kanale youtube, w których pokazuję różne metody, które pomogą Ci podnieść efektywność Twoich działań:
Aby ułatwić Ci planowanie i skuteczne realizowanie Twoich życiowych celów stworzyłam autorski Business&Life Planner. Dzięki niemu lepiej zorganizujesz swoje życie prywatne i zawodowe. Oszczędzisz czas, energię i skupisz się na tym co najważniejsze!
ZOSTAŃ WŁAŚCICIELEM SWOJEGO CZASU!
Dodaj komentarz
Chcesz się przyłączyć do dyskusji?Feel free to contribute!