W dzisiejszych czasach sukces bez wątpienia odnoszą Ci, którzy potrafią dobrze zarządzać sobą w czasie. Bycia wydajnym można się nauczyć. Pokażę Ci, po co i jak planować czas, budować dobre nawyki, być bardziej skutecznym. Sprawdź, jak pracować mądrzej, a niekoniecznie ciężej, mieć lepsze wyniki i satysfakcję z własnej pracy oraz więcej spełnionych marzeń.
Efektywny czy wiecznie zajęty?
Jest takie jedno pytanie, które bardzo lubię i często pada ono podczas moich szkoleń. Brzmi ono tak: „Jesteś efektywny, czy wiecznie zajęty?”. Słyszałeś je kiedyś? Zajęty nie oznacza, że jesteś produktywny. Efektywny nie równa się wydajny. Dlaczego Ci o tym piszę? Ponieważ podobnie jak ja, pewnie i Ty znasz wiele osób, które mają tyle na głowie, są w nieustannym pędzie, pracują nad kilkoma projektami jednocześnie, muszą to, a za chwilę tamto. Często żyją w permanentnym chaosie. Zazwyczaj charakteryzuje ich to, że lubią mówić o swoim zabieganiu, o tym, jak są zajęci. Mają też tendencję do marudzenia. Czy są produktywni? Nie zawsze.
Zaczynam o tego tematu, by uświadomić Ci, że planowanie swoich działań nie jest (jak niekiedy słyszę lub czytam) „stratą czasu”, „listami do odhaczania”, czy „głupim notowaniem”. Zarządzanie czasem, a w zasadzie sobą w czasie, nie jest łatwe. To umiejętność, którą się trenuje. Wiele osób jednak zwyczajnie nie wierzy w „zarządzanie czasem” i planowanie i zamiast podjąć trud nauki – poddają się rozwojowi wydarzeń, zanurzają w codzienności i pozwalają przypadkowi kierować swoim losem.
Lecz nie dzieje się tak zawsze. Zauważyłam, że nawet u osób permanentnie zajętych, lecz nie planujących na co dzień, występują chwile, gdy widzą sens i znajdują siłę do tego, by świadomie coś zaplanować. Tym czymś często jest jakieś przełomowe, ważne wydarzenie, nierzadko związane z jakąś życiową zmianą. Okazuje się, że gdy przychodzi do zaplanowania ślubu i wesela, przygotowania i przeprowadzenia w domu remontu, zorganizowania wakacji… osoby te zbierają się w sobie i biorą los w swoje ręce.
Zmierzam do tego, że kiedy mamy określony, ważny dla nas życiowy cel – planowanie nawet dla sceptyka, okazuje się być zbawieniem. Dlaczego więc nie planujemy każdego dnia, tygodnia, miesiąca? Dlaczego nie rozpisujemy sobie na mniejsze kroki celów krótkoterminowych. Dlaczego tak wiele osób w ogóle nie określa własnych celów, nie marzy, działa jak na jakimś autopilocie? Odpowiem. Bo nikt nas tego od dziecka nie uczy.
Maksymalna wydajność
Planuję od dawna , lubię to robić i wiem, jak jest to istotne i jak pomaga mi przybliżać się do moich celów. Moja skuteczność zarządzania sobą w czasie zależy wyłącznie ode mnie samej, mojego zaangażowania, wniosków, które wyciągam po drodze, praktyki.
W książce „Efektywne zarządzanie czasem” Patrick Forsyth wyjaśnia, że nauka zarządzania sobą w czasie może mieć olbrzymi wpływ na nasza pracę i karierę. Pozwala osiągnąć rozmaite efekty. Lepsze zarządzanie czasem może:
- Zmienić wydajność i skuteczność. Już samo podejście do zarządzania czasem jest istotne, bo wpływa na Twoją pracę nieustannie, dzień po dniu, godzina po godzinie.
- Zmniejszyć presję czasu, która wiąże się z każdą pracą.
- Sprawić, byś był zauważany. Zarządzanie czasem wpłynie na sposób, w jaki jesteś postrzegany w firmie. Sprawne zarządzanie czasem to decydujący czynnik, który pozwala ocenić osoby równie utalentowane i sprawiam, że niektórzy osiągają większy sukces zawodowy niż inni.
Skutki planowania i braku planowania
Na podstawie własnych doświadczeń podam Ci tylko kilka pozytywnych aspektów wynikających z planowania:
- Docenisz swój wysiłek w momencie, gdy dokonasz o czasie czegoś, co sobie postanowiłeś.
- Poczujesz satysfakcję, kiedy zauważysz, że kolejne wyznaczane przez Ciebie kamienie milowe doprowadzają do rozwoju projektu, przybliżają do celu.
- Dzięki analizie odkryjesz w swoim działaniu „czas marnotrawiony”, zajęcia nie przynoszące korzyści, albo wręcz czynności generujące straty, nie tylko czasowe, ale i finansowe. Będziesz mógł na nowo określić, gdzie warto ulokować swoją energię, skupienie i pracę, a które zagadnienia odpuścić lub ograniczyć.
- Zadbasz o równowagę życiową. Będziesz mógł sformułować własne zasady, określające maksymalny czas, jaki chcesz poświęcać na pracę, rodzinę, hobby, podróżowanie i inne zajęcia.
- Możliwe, że zauważysz w swoich działaniach przestrzeń do delegowania. Nie musisz wszystkiego robić sam. Planuj, deleguj i kontroluj. Dzięki temu, skupisz się na innych sprawach, a te, które muszą zostać wykonane – wykona za Ciebie inna osoba.
- Dzięki planowaniu będziesz wiedział, co w danym czasie jest najważniejsze, jakie są priorytety. Skupisz się właśnie na nich.
- Z drugiej strony łatwo namierzysz rozpraszacze, zadania „wrzutki”, będziesz wiedział, w jakich sytuacjach zwykle się pojawiają, umiał na nie zareagować i się nimi zająć.
- Skrócisz do minimum czas potrzebny na rutynowe czynności.
Zastanawiasz się teraz może, jakie w takim razie mogą być negatywne skutki, wynikające z braku planowania lub „planowania w głowie” zamiast na papierze?
- Brak jasnej wizji, wytyczonych kroków, które doprowadzą Cię do celu.
- Pomieszanie spraw zawodowych z prywatnymi.
- Ryzyko zapomnienia o ważnym terminie, czynności, spotkaniu.
- Brak jasności, które zadania są priorytetowe, a które mniej istotne.
- Brak uporządkowania spraw.
- Stres, wynikający z braku kontroli nad zadaniami, zapominaniem o ważnych sprawach.
- Frustracja wynikająca z braku kontroli, osiągania celów zbyt wolno lub trudności w określeniu, gdzie aktualnie znajduję się na drodze do osiągnięcia celu.
Więcej o rozproszeniu i koncentracji powiązanych mocno z planowaniem i realizacją zakładanych celów przeczytasz w poście na moim fanpage’u.
Plany w głowie, czy na papierze?
Dla mnie planowanie nie jest stratą czasu, lecz jego oszczędnością. Poświęcam ten czas z przyjemnością. To pozwala mi się skoncentrować na tym, jak wygląda każdy mój dzień, monitorować postępy i kreować całe swoje życie
Pamiętaj, że zadania przechowywane „w głowie” mogą ci „ulatywać”, jak myśli. Opracowywanie planu na papierze to coś więcej, niż wypisanie listy rzeczy do zrobienia. Zadania warto zapisywać w odpowiedni sposób, a plan uzupełniać. Trzeba oszacować czas, jaki zajmie wykonanie zadania, ale i uwzględnić czas na nieprzewidziane wypadki, „wrzutki”. Planowanie to również ustalanie, które z wypisanych spraw są kluczowe, pilne. Zadania możesz również grupować według różnych kryteriów. Możesz mieć zadania: w pracy i prywatne; zadania pilne, rutynowe, do oddelegowania, do sprawdzenia; zadania wymagające spotkań, wykonania rozmów telefonicznych, pracy z dokumentami. Kategorie zależne są od tego, czym się zajmujesz i jakie masz potrzeby.
Teraz wyobraź sobie zapamiętywanie dużych i skomplikowanych zadań oraz wszystkich niewielkich, lecz koniecznych do wykonania, rutynowych, związanych z dowolnymi kategoriami. Moim zdaniem kalendarz jest tu elementem, który nie tylko obniży poziom stresu, ale daje poczucie kontroli i sprawczości. Dobrze zaplanowane i spisane działania pozwalają jednym spojrzeniem rozpoznać kompletny obraz dnia pracy. Dobry planner ma także miejsce na dodatkowe notatki, umożliwia zapisanie telefonów i innych ważnych danych, które w danym czasie powinny być pod ręką.
Osoby, które pracują z plannerami dłuższy czas zwykle nie potrafią sobie wyobrazić życia bez tego narzędzia. Niech to będzie najlepsza rekomendacja!
Celem tego wpisu nie było przekonywanie Cię do tego, że musisz planować. Pokazałam Ci korzyści wynikające ze świadomego i regularnego planowania swoich zadań oraz pułapki, jakie niesie „planowanie w głowie”, które osobiście uznaję za brak planowania. Mam nadzieję, że ten wpis był dla Ciebie wartościowy. Jeśli masz jakieś pytania odnośnie zarządzania sobą w czasie to zapraszam do kontaktu. Więcej narzędzi i metod wydajniejszej pracy i ograniczania strat czasu znajdziesz w moim BUSINESS & LIFE PLANNERZE 2019 . Dzięki niemu lepiej zorganizujesz swoje życie prywatne i zawodowe. Nauczysz się systematycznego podsumowywania działań z minionego okresu oraz planowania najbliższego roku, miesiąca, dnia. Określisz swoje role życiowe i wartości.
Zobacz ekscytujący moment rozpakowywania plannerów! :)
BUSINESS & LIFE PLANNER to łatwy i skuteczny system zarządzania własnym czasem. Dzięki niemu oszczędzisz czas i energię i będziesz mógł skupić się na tym, co dla Ciebie jest najważniejsze. Planner pomoże Ci efektywniej wykorzystywać czas. Jest idealny zarówno dla kobiet, jak i dla mężczyzn. Dostępny w dwóch kolorach.
BUSINESS & LIFE PLANNER jest właśnie dla Ciebie jeśli:
- Czujesz się przeciążony ilością zadań i nie wiesz, za co zabrać się w pierwszej kolejności.
- Chcesz skutecznie wyznaczać priorytety.
- Pragniesz mieć czas na to, co w życiu najważniejsze.
Zajrzyj do środka. Obejrzyj planner!